Weinig hoop als je stress hebt


Is natuurlijk echt geen leuk bericht "weinig hoop als je stress hebt". Het zal wel genuanceerder zijn.

 

De afgelopen dagen volgde ik een tweedaagse training van Bessel van der Kolk, hij schreef het boek "The Body Keeps the Score". Ontzettend interessant en hij gaat daar dieper in op hoe we met trauma om kunnen gaan.


Trauma?

Wat weer een prachtig inzicht is, is dat mensen vooral gevoelig zijn voor een trauma als ze op het moment van het 'incident' niks kunnen doen. Zo is uit onderzoek gebleken dat de mensen die bij de World Trade Center waren (dus niet erin maar erbij) ten tijde van 9/11, geen of weinig trauma hadden. Dat heeft te maken met het feit dat deze mensen iets konden doen. Ze konden namelijk naar huis rennen, of hun geliefden bellen (dat bleek ook: veel mensen belden naar huis). 

Belangrijk bij trauma

Wat blijkt belangrijk bij een trauma:

- dat je iets kunt doen

- dat je liefdevolle anderen om je heen hebt die jou daarin opvangen

Ik denk dat we hierin ook zo goed kunnen onderscheiden waarom het verlies voor de ene persoon beter te dragen lijkt dan voor de ander. Misschien ook dat daarom lotgenotencontact zo fijn is, omdat je dan elkaar opvangt.

Invloed van stress

Terug naar stress en waarom er weinig hoop zou zijn. Wat gebeurt er als je stress hebt? (En stress heb je vaak als je in rouw bent):

Kort gezegd zit het zo in elkaar: zodra er gevaar dreigt (als je ergens bang van wordt of je zorgen maakt) worden er stresshormonen aangemaakt, je krijgt daarvan de energie om te vechten of te vluchten. Maar die energie wordt niet uit het niets gemaakt, je lichaam maakt het vrij door andere systemen als het ware plat te leggen. Stress ontregelt bijvoorbeeld je spijsvertering, daarom hebben mensen met langdurige stress vaak problemen met hun darmen.

Maar ook de productie van 'gelukshormonen' (neurotransmitters) loopt averij op waardoor er een hormonale disbalans kan ontstaan, te veel stresshormonen en te weinig gelukshormonen. Die disbalans kan nog veel meer klachten opleveren dan alleen stress. Vermoeidheid bijvoorbeeld, een gebrek aan daadkracht en zelfvertrouwen, verslavingsgedrag, vergeetachtig worden, niet helder meer kunnen denken, onrust en stress, angst- en paniekklachten, slaapproblemen, depressie en nog veel meer.

Nou, dat is niet echt hoopgevend, toch? En ik vrees wel herkenbaar.

Wat nu?

Wanhoop niet hoor! Ik zou willen zeggen: vele mensen hebben dat meegemaakt en zijn er uitgekomen. Morgen zou ik een webinar volgen over de invloed van voedsel, maar ja, dan geef ik zelf een webinar, dus dat wordt ingewikkeld, ik zal vast wel een terugkijklink krijgen en zal je later laten weten welke heerlijke moorkoppen je mag eten om je stress te verlagen. Hmm nee, waarschijnlijk gaat dat niet het advies zijn. 

 Toch weer even terug naar Bessel van der Kolk. Wat zijn nou goede manieren om stress te verlagen:
- yoga (maakt echt niet uit als je zo soepel als een betonnen paaltje bent),
- zingen (en het liefst met anderen),
- ademhalen (dat doe je gelukkig al elk moment van de dag); door bij voorbeeld de 'vierkante' ademhaling te doen (4 tellen in, 2 tellen vast, 6 tellen uit, 2 tellen vast en dan weer opnieuw), wordt je rustiger
- mediteren (als je met Lutografie werkt, krijg je heel veel korte meditaties maar je kunt ze ook gewoon opzoeken op youtube)
- wandelen in de natuur
- schrijven (het is niet voor niets dat er zo veel schrijfoefeningen in Lutografie zitten)

Hopelijk heb je hier iets aan, maar meer nog hoop ik dat je niet zo veel last hebt van stress!

Laat me weten wat jij doet om je stress te verlagen!


Misschien wil je hier iets over kwijt of kan ik op dit moment iets anders voor je doen. Weet me dan te vinden via www.hetnieuwerouwen.nl.

De afbeelding van dit blog komt uit de Rouwkalender. te bestellen als scheurkalender of gratis beschikbaar als app.

Wil je meer informatie over rouw?