Vaderdag zonder vader

Voor wie wil jij wat maken? Voor je mama? Je opa? Of een oom of zo?

Bodille vertelde mij dat haar juf dit aan haar had voorgelegd. Alle kinderen gingen wat maken voor vaderdag. Bodille was in verwarring, want haar mama had gezegd dat ze op vaderdag naar het graf zouden gaan en daar het kadootje voor papa neer zouden leggen. Mocht ze dan nu niets voor haar vader maken?

Maar het verhaal ging nog verder. Want de juf had ook gezegd, toen alle kindjes hun vaderdagversje gingen oefen:

Ga jij maar op de gang in je taalschrift werken, want alle kindjes gaan hun versje oefenen.

 

Goede intentie

Natuurlijk had deze juf gedacht dat ze hiermee Bodille zou beschermen tegen de onmetelijke pijn van het hebben van een overleden vader. Wat de juf niet had kunnen bedenken, was dat het nu nog veel erger werd voor Bodille. Zij kreeg het gevoel dat haar overleden papa er niet meer bij hoorde én dat zij er ook niet meer bij hoorde. Verdrietig kwam ze thuis en vertelde wat er was gebeurd aan haar mama. Natuurlijk kwam het ook tijdens de therapiesessie ter sprake.

Dood is niet vergeten

Dood houdt niet in dat er nooit meer over de overledene gesproken mag worden. Sterker nog, kinderen vinden het heel fijn als hun papa of mama gewoon genoemd wordt, als er over hem/haar gesproken mag worden. Niet alleen kleine kinderen, ook pubers vinden het fijn dat ze nog steeds een vader of moeder hebben, ookal is hij/zij dood. Nu maakt een puber waarschijnlijk niks meer voor vaderdag (of moederdag) maar er mag zeker stilgestaan worden bij het feit dat de ouder er is geweest.

Iets maken voor vaderdag

Het gebeurt gelukkig steeds vaker op scholen dat een kind ‘gewoon’ meedoet met iets maken voor vaderdag. Op het moment dat je een kind zou vragen “voor wie wil jij iets maken” kan een kind al denken dat het dus niet voor papa mag zijn, dat dit niet ‘hoort’ (weet een kind veel). Natuurlijk wil je ook niet de indruk wekken bij het kind dat je bent vergeten dat de papa dood is. Dus hoe doe je dat dan? Je kunt aan het kind vragen of zeggen: “Jij maakt ook wat voor jouw papa? Of had jij iets anders in gedachten?”.

Rituelen met vaderdag

Er zijn rituelen in gezinnen rondom dit soort dagen. Als ouder kun je aan de leerkracht laten weten wat jij gaat doen met vaderdag, zodat de leerkracht ook weet dat het geen enkel probleem is om iets te maken voor de overleden papa. Of, als jij als ouder hebt besloten om opa extra in het zonnetje te zetten, dat je weet als leerkracht dat het kind iets voor opa gaat maken, maar dan ligt het initiatief bij het gezin zelf. Als leerkracht kun je contact zoeken met de ouder van het kind en vragen of het okay is dat het kind iets maakt voor zijn overleden papa.

Vaderdag bij het graf

Vaderdag kan op verschillende manieren worden gevierd. Ieder gezin heeft daar zijn rituelen voor, of dat nou met een overleden of een levende vader is. Laten we vragen blijven stellen: hoe ga jij het vieren? Wat werkt voor jou? Zo ging ik met mijn dochter sinds de dood van mijn man Jos, altijd met vaderdag een MacDonald ontbijtje bij het graf eten. Dat vond hij namelijk super lekker. We maakten er een picknick van. Menig bezoeker op de begraafplaats heeft hier met vertedering naar gekeken. En als het slecht weer was? Dan bouwden we thuis het graf na, haalden een MacDonald ontbijt en aten het thuis op. Reken maar dat het versje werd opgezegd!

Want, ookal was hij dood, hij was wel haar vader!

Heb jij vragen over kinderen en rouw? Neem zoek even contact met mij, of met Achter de Regenboog: www.achterderegenboog.nl.


Misschien wil je hier iets over kwijt of kan ik op dit moment iets anders voor je doen. Weet me dan te vinden via www.hetnieuwerouwen.nl (met chatfunctie).

De afbeelding van dit blog komt uit de Rouwkalender. te bestellen als scheurkalender of gratis beschikbaar als app.

Leoniek

Wil je op de hoogte gehouden worden over rouw of activiteiten van Het Nieuwe Rouwen?

 

Ja! Hou mij op de hoogte